Tekst Nienke Ledegang
Foto Jail Fashion

Out of the box denken. Dat kunnen ze in PI Almelo goed. Zo opent er binnenkort een heuse ijsfabriek op de arbeidsafdeling. Of wat te denken van de broodjesboot: een oude ark die inmiddels op het land staat en waar gedetineerden worden opgeleid voor hun horeca 1-diploma. In hetzelfde rijtje past de succesvolle kledinglijn die in nauwe samenwerking met gedetineerden werd ontwikkeld en via een webshop wordt verkocht. De opbrengst gaat telkens naar een ander goed doel, op dit moment het KWF kankerfonds.

JailFashion bestaat eigenlijk al tien jaar, maar de productie lag een paar jaar stil. Twee jaar geleden is de kledinglijn nieuw leven in geblazen en sindsdien doet de Twentse arbeidsafdeling goede zaken. Bovendien heeft het al heel wat gecertificeerde textielbedrukkers opgeleverd. Een mes dat aan meer kanten snijdt dus.

Een logo met handboeien

Erwin Abbink is Hoofd Arbeidsvoorziening in PI Almelo en was er tien jaar geleden bij toen JailFashion het levenslicht zag. ‘We wilden met de kledinglijn op een kleinschalige manier de markt op. Textiel is in de Twentse regio een grote branche. Wat wij binnen zouden gaan doen, sloot mooi aan op wat in de directe buitenwereld gebeurt.  Voor de shirts hadden we een logo met handboeien bedacht. De gedetineerden waren erg enthousiast. Helaas werden we ingehaald door de actualiteit. In die tijd was Lonsdale als kledingmerk erg in het nieuws. Het zou vooral gedragen worden door neonazi’s. Doordat mensen kleding gingen associëren met bepaalde criminele groepen, kreeg onze kleding ook een negatief imago, en hebben we het project moeten stopzetten.’

Maatschappelijke waarde

Inmiddels zijn de tijden veranderd. Sociaal en maatschappelijk ondernemen wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Dat geldt ook voor DJI. Naast het primaire proces van insluiten van gedetineerden en voorbereiding op terugkeer in de maatschappij probeert DJI op andere manieren maatschappelijke waarde te creëren. Hierop ontstond het idee om het oude project nieuw leven in te blazen en te koppelen aan een goed doel.

'Voor mij is dit een positieve manier om door te groeien'

jail fashion

In de webshop www.jailfashion.nl zijn nu de shirts van Jail Fashion te koop. Stoere zwarte shirts met een zelfbedacht logo. En het mooie is: de opbrengst gaat naar een goed doel dat de gedetineerden samen met de medewerkers van de inrichting bepalen. Het doel kan rouleren, maar is nu al een tijdje het KWF.

Extra motivatie                   

Jayson is een van de mannen die in de textielbedrukking werkt en zegt: ‘Ik vind dat een mooi doel. Iedereen kent wel iemand die kanker heeft of heeft gehad. Voor ons het een extra motivatie om goed werk te leveren. Maar ik vind het werken in de textieldrukkerij ook gewoon een fijne bezigheid. Ik heb binnen de PI ook een MBO-opleiding afgerond. Als ik straks naar buiten mag, heb ik de mogelijkheid om behoorlijk specialistisch werk te doen. Voor mij is het dus een positieve manier om door te groeien.’

De eigen kledinglijn is niet het enige werk dat de mannen verzetten in de textieldrukkerij. Erwin: ‘We leveren ook bedrijfskleding voor gedetineerden. Steeds vaker krijgen justitiabelen de kans om bij externe bedrijven te werken. Ze vallen dan door hun kleding vaak op als gedetineerde. Wij zijn daarom begonnen met het produceren van herkenbare tenues. Ineens werden de mannen aangesproken als professionals. Dat helpt hen enorm. Ook voor het doel dat we met arbeid voor ogen hebben. Wij streven ernaar dat mensen zich verbonden voelen met hun werk, dat als ze opstaan, zin hebben om naar hun werk te gaan. Dat kan alleen als er ook waardering tegenover staat.’

Erebaantje

Steeds meer penitentiaire inrichtingen in het land ondersteunen het initiatief van In-Made bedrijfskleding, gemaakt in Almelo. Er is dus werk zat voor de gedetineerden. ‘Ze willen allemaal wel op deze afdeling werken. Het is echt een erebaantje’, zegt Jayson trots.   

Gedetineerden verkopen eigen kledinglijn voor het goede doel